Hybrydowy Ford F-150 PowerBoost.
Pojazdy użytkowe, w tym również Pick-upy, są tworzone przede wszystkim do pracy. Ford F-150 jest jednym z najdłuzej produkowanych modeli w tym segmencie. Najnowsza generacja półciężarówki to auto wypełnione rozwiązaniami, dzięki którym sprawdza się jako profesjonalne narzędzie. Ekstremalne warunki pogodowe, które wystąpiły w Teksasie i spowodowały blackout, przyczyniły się do przedstawienia tego pojazdu z innej strony. Centrala Forda udostępniła 415 sztuk hybrydowego Forda F-150 PowerBoost , by poprawić warunki bytowe i bezpieczeństwo wielu rodzin. Pojazd ten jest wyposażony w układ przekształtnikowy umożliwiający zasilanie zewnętrznych odbiorników. Dlatego też warto przyjrzeć się, co takiego oferuje ta maszyna i jak to działa
Pro Power Onboard™
Jest to uklad przekształcający energię elektryczną zmagazynowaną w baterii trakcyjnej do postaci przemiennej, zgodnej ze standardami sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia w USA. System jest wyposażony w falownik, który przekształca prąd stały, pochodzący z baterii wysokiego napięcia, na sinusoidę o częstotliwości nominalnej 60Hz, maksymalna moc dostarczana przez urządzenie wynosi 7,2kW. Jest to wielkość umożliwiająca dostarczenie energii elektrycznej wielu urządzeniom. Według Forda przykładem wykorzystania auta jako zasilania mogą być wykorzystane nie tylko jako awaryjne zasilanie najważniejszych urządzeń w gospodarstwie domowym, ale również np. jako zasilanie narzędzi budowlanych podczas pracy.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania i ochrony instalacji elektrycznej samochodu układ posiada niezbędne zabezpieczenia, działające dwustopniowo. W przypadku wykrycia zwarcia system odłącza zasilanie, które można przywrócić poprzez interfejs SYNC 4 lub aplikację FordPass. Jeśli jednak zakłócenie okaże się krytyczne i nieprzemijające, system zablokuje korzystanie z Pro Power Onboard™ do czasu przeprowadzenia pełnej diagnostyki i usunięcia usterek w autoryzowanym warsztacie.
Według producenta pełny zbiornik paliwa pozwala na pracę pod maksymalnym obciążeniem przez 32 godziny. Przy zbiorniku o pojemności niemal 116 litrów daje to zużycie na poziomie ok. 3,6l na każdą godzinę pracy jako prądnica. W porównaniu do nowoczesnych, kompaktowych agregatów prądotwórczych jest to istotne obniżenie sprawności, gdyż urządzenia o zbliżonej mocy zużywają o ok. 25-30% mniej benzyny. Jak na urządzenie codziennego użytku jest mało ekonomiczne, lecz wskazana różnica nie ma istotnego znaczenia w przypadku sytuacji awaryjnych.
W przypadkach, gdy wielkoskalowa energetyka nie jest w stanie dynamicznie reagować na zmienne czynniki, elastyczność rozproszonych źródeł energii może stanowić klucz do niezawodnego i bezpiecznego zasilania.